2 september 2007

Första veckan hemma

Tänka sig, i dag har det gått 8 dagar sedan vi kom hem från BB. Tiden har verkligen rusat fram och jag ångrar inte en sekund att jag tog ut mina 10 dagar i samband med förlossningen, att få vara hemma och mysa och delta i de dagliga sysslorna med Albin är helt underbart. Tanken att jag numer kan skriva ”Pappa” på mitt visitkort, om jag nu hade något *ler*, börjar sakta men säkert sjunka in.

Sist jag skrev hade vi haft besök ifrån BVC sköterskan, 4 dagar har passerat sedan dess. Onsdagen bokade jag tid för ett möte med banken om ett ev. lån till en ny bil, fick tid dagen efter. Resten utav onsdagen gjorde vi inget särskilt. Hälsade på farmor och farmor, Albins alltså.

Torsdag 10.30 möte med banken, passade även på att besöka Albins farmor och farfar.

Fredag, syster yster i Ställdalen började känna på Albin abstinens så för att stilla den så styrde vi kosan till Söderbärke för att fika med henne på hennes jobb. Tror Albin gillar att åka bil faktiskt. Svängde förbi ICA butiken i byn och inhandlade dagsfärska kanelkringlor från ”Smebacksbagarn” innan vi tillslut landade på systers jobb. Vart ett uppskattat besök tror jag *ler*. Maggie gullade och myste med Albin och innan vi åkte böt hon blöja på honom. Tillbaka till Fagersta tog vi oss med nöd och näppe. Ska till att vika av från stora vägen upp på Norbergsvägen för att tanka på OKQ8, mitt i korsningen dör bilen. Startar upp den igen och tar mig till pumpen och ner till Coop Extras parkering. Sänker farten lite för att leta efter en lämplig ficka, bil eländet dör igen. Startar upp den igen och parkerar, går sedan in och handlar för att sedan titta upp till mor och far innan vi styr kosan hemåt. Inga problem sista biten.

Lördags morgon styr jag kosan till Sänkmossen med lite skräp, inga problem dit men väl hem. Ska till att öka farten från 30 till 50 vid Mariaskolan, samma sak som igår. Bilen bara tvär dör. Slår på varnings blinkersen för att uppmärksamma bakomvarande bil att jag har trubbel. Får igång bilen igen och tar mig till rakan vid lassarettet upp mot Coop Nära, där samma sak inträffar igen. *Suck*. Får igång bilen och trycker plattan i mattan utav ilska och tar mig till parkeringen där bil eländet sedan har fått stå sedan igår. Gick ner med Albin i vagnen tillsammans med Anna och Caesar på stan. På väg hem börjar det regna så i entrén till Ejalunden får vi öva på att trä på regnskyddet på vagnen.

Söndag morgon ringde klockan 08.00, min duktiga Anna kom upp i tid, medan jag och Albin drog oss lite för länge men vi hann med det vi skulle, ok jag kom ut från duschen när de kom. Tajming kallas det för *ler*. Skulle till att ta itu med fläskfilén när jag hade lämnat sängen men den var fortfarande frusen trots att vi plocka fram den igår men efter att ha legat i vattenbad medan jag var ute med Caesar så var den redo. Hade bestämt att vi skulle bjuda på följande recepet.

Fläskfilé med italiensk fyllning
Ingredienser till 8 Portioner
2 fläskfiléer (à ca 600 g)
100 g marinerade soltorkade tomater (ca 15 stycken)
1 tsk salt 1
krm svartpeppar
8 skivor parmaskinka, eller bacon. (ca 200 g)
2 msk olivolja
Cantadou vitlökskost


Gör så här
Putsa köttet genom att skära bort hinnorna. Skär ett djupt snitt på längden efter hela filén och vik upp den. Hacka tomaterna. Krydda köttet och lägg på tomaterna och vitlöksosten. Vik ihop filén och linda parmaskinkan eller bacon runt hela filén. Fäst bacon eller skinkan med tandpetare.
Bryn filén runt om i olja i en stor stekpanna. Lägg upp köttet på ett ugnssäkert fat och sätt genast in det i kylen.
Vid serveringen:
Sätt ugnen på 200°C. Stek köttet i mitten av ugnen i ca 20 minuter. Ta bort tandpetarna. Skär köttet i bitar och servera med pasta blandad med skivade oliver.



Efter att jag hade brynt filéerna hoppade jag in i duschen och var precis klar när Annas syssling med familj och hennes föräldrar kom på besök, vart det rätt nu *blink*. Annas syssling Sara kom med sin Mattias och deras son Theodore och med sig hade de Saras föräldrar Olle och Lena. Tror jag fick till det nu *ler*. Caesar skulle till en början vakta Albin men efter att vi förklarat för honom att de fick vara här och att de inte skulle skada Albin sänkte han garden. När vi satt vid fikabordet ringde Annas moster för att meddela att hon snart var i Söderbärke och att hon var på väg till oss, hon hade varit uppe i Borlänge, bland annat, för att hälsa på några bekanta och var nu på väg hem till Stockholm igen. Så när hon klev innan för dörren var det dags för påtår *ler*.

Efter lite fotovisning och lite gullande med Albin tackade Annas moster Agneta för sig och fortsatte sin färd mot Stockholm medan jag hoppade ut i köket för att fortsätta med dagens middag som för övrigt vart uppskattad.
Strax efter maten tackade våra gäster för sig och begav sig hemåt.

Tack för alla presenter och tack för allt vi har fått låna!

1 kommentar:

Kefa sa...

Tvenne lyckade examplar ;)