28 september 2007

10 dagar sedan sist.

Onsdag, torsdag, fredag, lördag, söndag, måndag, tisdag, onsdag, torsdag har passerat sedan sist jag skrev. Kände mig allt annat än piggelin förra veckan om det kan vara någon förklaring, timmarna på jobbet kämpade jag mig igenom och hemma vila jag och slappa mest.

Under torsdagen förra veckan började det dock ljusna lite och jag orkade ställa mig i köket och laborera efter ett recept ifrån Bonniers Kokbok.

Äppelbiffar med ligonsås. 4 port

Till 4 personer

1 sats grundrecept (använd receptet för köttbullar, köttfärslimpa) på färs
0,5 dl hackad persilja
1 krm kryddpeppar
1 stort äpple
2 msk smör

Sås
1 ½ dl gräddfil
1 ½ dl lingonsylt

Blanda färsen enligt grundreceptet och smaksätt den med persilja och kryddpeppar. Skala äpplet, riv det grovt och rör ner det i färsen. Forma färsen till 8 biffar på vattensköljd skärbräda. Stek biffarna i smör i en stekpanna på medelvärme, 2-3 minuter på varje sida. Smaksätt gräddfilen med lingonsylt.

Servera äppelbiffarna med såsen, klyftpotatis och grönsaker.

Efter labbandet i köket bar det av hem till mor och far för en kvällsfika framför tv:n. Vi såg bland annat premiären av ”Vad blir det för mat”.

Fredag, inget speciellt på schemat efter jobbet. Slappade och laddade för tvättstugan som var bokad från klockan 12.00 på lördag. Albins mormor hörde av sig och hade Albin abstinens och undrade om de fick komma upp på lördag och stanna till söndag om morfar var med på noterna då han jobbade.

Lördag, plockade vi här hemma under morgonen. Dels inför tvättstugan och dels inför det stundande besöket ifrån Albins mormor & morfar, moster ville dock inte riskera något då hon under natten hade känt sig risig i magen så hon stannade hemma. Med sig hade de en rejäl överraskning. De hade sagt att det skulle ta med sig Elins tv som vi kunde låna medan de var här och besökte oss, när de kom anade jag dock oråd. Kartongen tillhörde en TV med märke Lumatron, Elins TV är utav märket JVC om jag minns rätt. När vi hade varit till sänkmossen med diverse saker, bland annat den gamla TV:n kom sanningen fram. De hade köpt en TV till Albin. Albin äger rätten att bestämma över den.

Vart en trevlig dag och kväll.

Under söndagen vart det bland annat en promenad med Albins mormor och morfar som sällskap. Gick bättre än vad jag trott, lederna protesterade inte förens vi närmade hos Ringvägen igen. Efter lite mat styrde vi kosan till Ejalunden där farmor & farfar bjöd på fika innan mormor och morfar tackade för sig och styrde kosan tillbaka till Tumba.

Måndag, Niclas på middag.

Onsdag, två spekulanter är här och tittar på Volvon. En utav dem var mer intresserad än den andre. Samma kväll vill den ena köpa den. Grönt för mig.
Torsdag, åker till Söderbärke för att hämta hem vinterdäcken.

Fredag. Volvon säljs.

Inga kommentarer: