13 augusti 2007

Pizza från Capri

Med Bonjovi skrällandes i Maggies lilla Nisse (Nissan Almera med väldigt bra tryck i högtalarna) begav vi oss av mot Uppsala. Med hjälp utav SPCS Väg-guide hade Maggie fått nys om att vägen över Ängelsberg - Sala - Uppsala skulle vara närmast så den vägen vart det. Naturen visade sig verkligen från sin bästa sida.

Väl framme i Uppsala styrde vi kosan till Blodmottagning 50 C för att träffa Ulla Strömberg, min läkare. Vart lite fundersam när jag träffade en utav forskningssköterskorna som sa att hon var den som skulle sticka mig men att Ulla nog ville träffa mig först. I normala fall inför benmärgsproven vill man ta blodproven före provet så att man kan passa på att sätta kanylen. De fick sin förklaring när jag träffa Ulla. Idag ville hon bara informera om forskningsprojektet och dess olika alternativ som jag lottas till efter att Ulla hade fått tagit del utav blodproven som skulle tas efter läkarbesöket hade analyserats i Finland.

Alternativ 1 - Sprycel (dasatinib). En ny medicin
Alternativ 2 - Glivec, den medicin som jag äter idag fast i dubbeldos.

Tumörmassan i blodet ligger fortfarande lite för högt med tanke på min ålder och Ulla tycker inte att det är aktuellt med en transplantation med tanke på vad som väntar. Så nu är det bara att vänta på att labbet i Finland har analyserat blodproverna, det brukar ta mellan 1 - 2 veckor, och oavsett hur jag blir lottad så kommer jag att bli kallad igen för att lämna ett benmärgsprov.

Eftersom de inte blev något benmärgsprov hade vi gott om tid att strosa i staden innan det var dags att hämta Elin så vi passa på att göra en lov. När vi gick där och strosa kom vi på att vi glömde titta in till sjukhus-apoteket för att hämta ut en laddning med Glivec så när tiden var mogen lämnade Maggie av oss vid ingången sedan var planen den att hon skulle leta sig till en lämplig P-plats men då hon inte kunde hitta en sådan for hon till stationen för att hämta Elin.

Med alla i bilen styrde vi kosan ut mot ICA Maxi, efter vägen höll vi koll efter något lämpligt matställe. Hitta till slut en pizzeria som vi bestämde oss för. Anna och Elin delade på en Vesuvio, och jag och Maggie beställde in en varsin Husets Special som smaka mycket bra och deras beasås var inte helt fel. Mätta styrde vi kosan mot ICA Maxi, väl på parkeringen uppenbarade sig Siba för mig så jag bad snällt att få springa in dit en snabbis för att se om de hade någon Bluetooth till min telefon och det hade dom så jag kom ut därifrån med en Sony Ericsson modell *ler*.

Inga kommentarer: