26 augusti 2007

Albins 3 första dagar.


9.08 kom Albin till världen och Anna och jag blev föräldrar, mor och far.

Glädjen jag kände, och känner fortfarande, är total. Så som vi har längtat efter en liten och nu äntligen är han här, vår älskade son, vår Albin. När han kom till världen utanför mors trygga livmoder vägde han 4120 gram och han mätte 53 cm från toppen på huvudet till den lilla, lilla foten. När Albin varit hos oss i ca 6 timmar fick vi komma till avd 87, BB i V-ås.

Barnsköterskan från förlossningen följde oss upp till vår sal, sedan kom personalen på avd. för att presentera sig och för att berätta om vad som väntade oss på avdelningen. Albin skulle få sitt första bad när han var 1 dygn gammal, på sitt andra dygn skulle han få träffa barnläkaren och på de tredje var det dags för PKU-provet och hemgång om vi så ville. Jag lämnade Anna för en stund efter informationen för att gå och flytta bilen och för att kolla av mobilen, några gratulationer hade strömmat in.

Eftersom jag och Anna pratade om hur vi ställde oss till att ta emot besök ringde jag Maggie för att berätta att hon, och farmor och farfar var välkomma. Hon liksom farmor och farfar vart glada, men kontrollerade både en och två gånger om det verkligen var ok.

Så efter vår första måltid på BB, som bestod utav Brocollipaj och råkost, gick vi ner till stora entrén för att träffa faster, farmor och farfar. Man får nämligen inte ta emot besök inne på avd.
Tycke uppstod på en gång hos samtliga *ler*.

Från sina fastrar fick Albin en kalender och ett fotoalbum som vi kan fylla med minnen, från farmor och farfar fick han ett par jätte söta byxor, en söt liten body, ett par strumpor och en liten mössa. Efter lite gullande begav vi oss till cafeterian för att fika tillsammans innan vi skiljdes åt. Innan faster, farmor och farfar gick fick de se Albins vackra ögon.

Första natten tillsammans avlöpte utan större problem, Albin hade inte riktigt fattat att han var tvungen att suga för att få maten utan oftast somnade han vid bröstet.

Dag 2 kom verkligheten ikapp och Anna började känna utav sin prestation dagen före. Då Albin under natten inte ätit något var han lite sur och tvär på morgonen men det löste sig då barnsköterskan kom in för att dela med sig utav lite tips vad det gäller amningen.. Vi hittade dessutom en bra rytm under dagen, Anna ammar och jag tar hand om blöjbytena. Under dag 2 fick Albin ta sitt första bad, han trivdes som fisken i vattnet.

Natten till fredagen tog jag med mig Albin ut i dagrummet så att Anna skulle kunna få sova lite. Fick gå omkring 2-5 gånger innan han sluta bry sig i att jag satt mig stilla framför tv:n. Vart 2 mysiga timmar tillsammans innan Albin började bli hungrig så efter ett blöjbyte väckte jag Anna för att berätta att Albin var hungrig. Under natten nöjde han sig med mat varje timme, ibland gick det 1,5h mellan gångerna.

Fredag morgon, frukost och amning innan barnläkaren gick ronden. Hon lyssnade och klämde och kände och kunde konstatera att allt var som det ska. Efter ronden kom tidningsförsäljaren och jag köpte mig ett ex utav Fagersta Posten som jag läste medan Anna amma.

Efter lunch i dagrummet begav vi oss ner till entrén för att författa ett blogginlägg och kolla av våra mobiler innan jag styrde kosan hemåt. Hela resan hem ville jag bara en sak, vända om och åka tillbaka till Anna och Albin. Men eftersom vi siktade på att åka hem under lördagen så behövde Albin sin bilbarnstol som vi glömde när vi åkte in. Skyndade på mina ärenden så gott det gick, åkte förbi jobbet sedan hem för att skriva ett blogginlägg innan jag röjde i lägenheten. Efter en skön dusch packade jag bilen med det som skulle med till Västerås sedan styrde jag kosan mot Ejalunden. Caesar vart överlycklig när jag kom men efter att han hälsat på mig väldigt hastigt började han spana efter Anna. Första kvällen Anna var hemma hos mig bet han henne i tårna när han tyckte att vi blev för närgångna, nu är hon hans allt. Hade med mig Albins mössa som han skulle få dofta på, först trodde han att det var en leksak men efter att jag tillrättat visat honom slickade han på den. Tillbaka i Västerås tog jag med mig Anna och Albin ner till Cafeterian där jag beställde en räkmacka och Anna en skinkbaguette som vi avnjöt medan Albin sussade i vagnen.

Länk till Albins annons på family.se, klicka här

1 kommentar:

Kefa sa...

Du lät visst Anna få karbonpappret :)