15 juni 2007

Telefonsamtal ifrån Doktor Ulla

Idag, ca 3 månader sedan besöket i Uppsala, ringde doktor Ulla. Visste ju att hon hade mycket på agendan och att hon dessutom hade råkat ut för ryggskott, men det jag inte visste var att hon hade väntat på en studie innan hon ringde mig.

Blodproven ser bra ut, benmärgsproven visar på 0 tumörer i benmärgen, men blodprovet som mäter på en finare nivå än de blodprov jag tar i Fagersta visar fortfarande på för höga värden i blodet. Dock hade de sjunkit lite i förhållande till tidigare prover, men Ulla vill ha ner nivån ytterligare lite till. Detta kan man i dagsläget göra på tre sätt;

1. Öka dosen Glivec
2. Benmärgstransplantation
3. Lägga till en annan medicin (tror jag de va)

Kommer inte ihåg alternativ tre, hade för mycket jobb i huvudet när Ulla ringde *ler*. Alternativ 2 tycker Ulla är en dålig idé med tanke på att jag ska bli far till hösten och jag är benägen att hålla med henne. Dels på grund utav Knytet, men även med tanke på jobbet. Hon frågade mig om jag ville gå med i en ytterligare forskargrupp där man jobbade utifrån den studie som hon hade väntat på. Tackade ja, så nu ska jag upp till Uppsala för att lämna ett blodprov och skriva på några papper. Blodprovet bestämmer sedan om man ska gå på alt 1 eller 3 om jag minns rätt, vet mer när jag har varit till Uppsala.

Inga kommentarer: