24 juni 2007

Midsommar 2007

Blev en lugn midsommar morgon med lite sovmorgon innan dagens midsommarlunch som intogs på balkongen; matjésill, prinskorv, köttbullar, färskpotatis, gräddfil, gräslök och till det lättöl *ler*. Lunchen avslutades med jordgubbar och grädde. Efter att jag hade lämnat av Anna i Norberg for jag hem till far & mor för att kolla läget och där vart jag bjuden på jordgubbar, melon och kaffe, mycket gott. Far och jag slog hos ner i TV-soffan för att blandannat se på "Hemvärn och påssjuka" från Vallarnas Friluftsteater som sändes på 4:an. Alltid lika roligt med lite busiks. När det var dags att hämta Anna tackade jag för mig sedan for jag till Norberg och plockade upp Anna innan sängen kallade då Anna jobbade dagskiftet följande dag.

Lördagmorgon, midsommardagen, upp tidigt för att skjutsa Anna till Norberg så att hon var på jobbet klockan 07.30. Hem igen till Fagersta för att rasta Caesar och börja spåna efter recept till dagens middag då jag hade tagit fram högrev ifrån frysen. Hittade en massa recept men det blev ändå ett eget komponerat. Efter att ha plockat upp Anna i Norberg åkte vi till Coop för att handla, när vi gick där så kom vi på att vi kanske skulle bjuda Niclas på mat om han var hungrig så jag skicka iväg ett SMS till honom och en bit mat tackade han inte nej till så med alla kassar i bilen så plockade vi upp honom innan vi for mot Ringvägen och Ringside där filmen "Förortsungar" hyrdes innan vi till slut åkte hem för att börja med maten;

800 gr högrev
2 gula lökar
morötter, glömde och räkna *ler*
1 vitlöks klyfta
1 köttbuljongtärning
vatten
porteröl
salt & peppar

Började med att bryna köttbitarna med smör i en stekpanna i omgångar. Sedan hällde jag över de brynta köttet till gjutjärnsgrytan. Med köttbitarna i grytan så tillsatte jag morötterna, lökarna, och vitlöksklyftan innan jag tillsatte buljongtärningen, vattnet och portern. Sedan fick allt stå och puttra i ca 55 minuter. När 12 minuter återstod fiskade jag upp allt till en skål sedan hällde jag över skyn till en kastrull för att göra i ordning en sås i grytan. När såsen var fixad hällde jag över köttet, morötterna och löken till grytan så att de fick puttra lite till tillsammans med såsen. Till grytan serverade jag kokt potatis och lingonsylt. Mycket gott om jag får säga det själv. Efter lite plock i köket slog vi oss ner framför tv:n för att se filmen och för att fika, jag och Niclas avnjöt några kaffekoppar medan Anna höll sig till Sprite Zero och till det hade vi lite fikabröd.

När vi hade sett klart "Förortsungar" dukades fikat av så att vi kunde duka fram chips och dipp till "Göta Kanal2". Vart en mycket trevlig kväll som avslutades med att vi följde Niclas en bit på vägen hem så att Caesar skulle kunna göra sitt innan vi kröp till sängs.

Söndagmorgon stressade vi inte ur sängen då Anna inte skulle vara på jobbet förens 15.00, vi låg kvar och drogs oss fram till 11 då vi tyckte att det var på dagsen att kliva upp så att vi kunde käka varma mackor och lira lite Zatzy. Med Anna på plats i Norberg for jag hem för att skriva ner detta inlägg.

Inga kommentarer: