20 maj 2007

Våryra och bultande hjärta

Tre dagar sedan sist, jag borde skämmas. Försöker kompensera det lite med ett inlägg nu. Fredag var för mig en vanlig arbetsdag, man vart lite dagvill måste jag säga när man helt plötsligt var ledig en Torsdag för att sedan vara tillbaka på jobbet dagen efter, men det funka nästan. Vakna vid tre tiden på natten och var pinknödig sedan kunde jag inte somna på ett tag pga att min älskade Anna har åkt på en förkylning och med hennes förkylning kommer hennes förkylningsastma som ett brev på posten. Sov ryckigt vilket resulterade i att jag vaknade lite väl sent men på grund av att jag hoppa över frukosten hemma så var jag bara fem minuter försenad, hann oxå med att lämna Caesar på Ejalunden.

Allt såg jätte bra ut i onsdags, hoppet om att kunna sluta tidigare under fredagen levde hos verifierarna, när jag lämna jobbet och min kollega Jarmo märkte heller inget konstigt i systemet när han tittade innan han gick hem. Minns inte riktigt vad det var vi skulle kolla men hur som haver upptäckte vi ett större stopp i systemet, var en hel drös med filer som satt fast. Alltid lika skoj.

Väl hemma från jobbet intog jag min lunchlåda sedan styrde vi kosan ner mot stan för att gå en sväng på Våryran, mötte upp far, mor och Caesar i Vilhelminaparken där vi bestämde att vi skulle titta upp på en kopp kaffe när vi hade strosat klart på stan. Gick igenom marknadsdelen vilket inte tog lång tid alls, det blir mindre och mindre för varje år, sedan knatade vi upp till mor och far, där kaffe, ost och kex väntade. Far hade hittat en ostvagn bland stånden *ler*. Efter ett tag tackade vi för oss och lovade att vi skulle titta till far i morgon så att mor kunde gå ner till Blå Huset en sväng.

Efter en lång sovmorgon masade vi oss upp till frukostbordet för att inta frukosten innan jag slog mig ner vid datorn för att kolla av lite nyheter och tjåla lite med Elin på MSN innan Anna skulle klippa mig. Vid frukostbordet ringde mor och frågade vart vi var någonstans, förklarade att vi satt vid frukostbordet och sedan skulle vi bara klippa mig innan vi skulle titta in till far. Hon förklarade då att hon inte fick tag i far men att hon skulle göra ett nytt försök sen skulle hon gå upp eftersom vi satt med frukosten. Eftersom hon inte hörde av sig igen trodde jag allt var grönt och det skulle det visa sig vara oxå, senare. Med nyklippt hår styr vi kosan mot Ejalunden, parkerar bilen på gästparkeringen sedan ringer jag mor för att meddela att vi tar med oss far ut på stan en sväng om han inte har något emot det, hon meddelar då att hon snart är hemma eftersom hon inte fått tag i far. Lämnar över Caesar till Anna sedan springer jag bara med massa tankar i huvudet, hittar far i badrummet med huvudet vilande på badrumsvågen men glad för det. Trots våra förmaningar har han gått på toaletten själv och lyckats ramla, tack och lov var inget skadat. Försökte låta bli att skälla på honom men det gick inte bra när hjärtat slog i bröstet som en hammare. Visade sig sedan att mor hade fått tag på far efter att hon ringt mig men att hon hade gjort ett nytt försök lite senare och då inte fått något svar. Mor ställer in sig på att ringa ner till Blå Huset och säga att hon inte kan vara kvar men jag säger att det låter hon bli då vi kan vara med far om han inte vill följa med oss ut en sväng, far tackar dock ja till vårt erbjudande om att följa med ut så medan mor hjälper honom att komma i ordning så går jag ner och hämtar rullstolen. Väl ute på stan så passar jag på att springa in på Synsam för att boka tid för en synundersökning då jag har haft besvärande huvudvärk det senaste dagarna. När far var nöjd med dagen så styrde vi kosan mot Blå Huset som vi hade bestämt med mor, det visade sig att de hade några mackor och lite kaffe kvar vilket vi tackade ja till, mammas gifflar kan ingen frisk människa tacka nej till. Med lite kaffe och smörgås i magen bjöd mor och far hos på middag om vi ville och det tacka vi ja till. Mor tog de kvarvarande gifflarna och cyklade hem med dem innan hon styrde kosan mot Coop för att handla medan vi tog en sista sväng runt stan innan vi styrde kosan upp mot Coop då Anna kände att hon behövde ha något att dricka. Väl inne på Coop sprang Anna ihop med mor så vi gjorde sällskap över parkeringen och hem till mor och far *ler*. Medan mor donade i köket höll vi far sällskap i tv-soffan i väntan på middag, Köttfärsbiffar med en god sås gjord på Ajvar Relish och till det serverades klyftpotatisar. Mycket gott som vanligt med mor i köket.

Inga kommentarer: