10 april 2007

Vattenläcka

Kort efter att jag skrivit gårdagens blogg så hojtar Anna att de droppar vatten ifrån taket ute i hallen, shit pomfritt vad gör man nu var min första tanke. Greppade efter mobilen och ringde till Reijo som var nere på fem röda, han tittade upp i taket sedan sprang han och jag upp till grannen, det visade sig att ena sonen missat att vattnet hade hittat en väg ut ur duschkabinen och ut på golvet och ner till oss. Jippi. Vi kom överens om att det inte fanns så mycket vi kunde göra efter att vi torkat upp vattnet och sett att det slutat droppa nere hos oss så Reijo skulle prata med ordförande i föreningen sedan skulle han återkomma i frågan. Innan vi skiljdes åt frågade Reijo om jag hade lust att hjälpa honom med ett litet datorproblem. Trots den sena timmen erbjöd jag mig att titta på saken då de lät som ett lätt problem. Hitta drivrutiner till ett Dlink nätverkskort och installera dem.

Reijo serverade kaffe och jag började leta efter rätt drivrutiner som jag hittade ganska snabbt, nu kom nästa problem, datorn som saknade drivrutinen tog inte disketten som jag hade lagrat filen på. *Suck* Hittade ett USB-minne och försökte den vägen, datorn hitta minnet men den visade inget innehåll. Återstod bara att bränna ut filen på en CD-RW skiva, det gick bättre men efter att ha kopierat några filer så frågade datorn efter "Network blalbala disk" och sys fil. Nu började jag bli ganska så tlött så jag tackade för mig och lovade att återkomma i ärendet, tyvärr så har jag inte hittat någon tid för de i dag. Traskade ner till underbara Anna som låg och vänta på mig, hon är för go min tös, kröp ner sedan låg vi och prata om dagens bravader och lite om vad som komma skall innan vi både somna.
Pga den sena timmen kvällen innan så var jag ganska så svår startad i morse, trots det kom jag i tid till praktiken där den krånglande datorn ifrån förra veckan stod och väntade på mig. Provade alla möjliga lösningar, jag böt bland annat IDE kablar fram och tillbaka innan jag tillslut tog bort batteriet ifrån moderkortet för att sedan sätta tillbaka det igen och då hittade datorn både en hårddisk och CD-läsare. Lyckan var totalt. Resten utav dagen ägnades åt att installera XP på maskinen och alla tillgängliga uppdateringar på Windows Update. När klockan närmade sig fyra knatade jag ut till en väntade Anna för att ta en sväng på stan, vi tittade in på Pickaboo och Fröken Olssons förråd innan vi tillslut bestämde oss för att ta en fika på Vallonen. Jag beställde en bit princesstårta och en kopp kaffe medan Anna beställde någon bakelse med Hallon bland annat och en Sprite Zero. *Mumma*
Med lite fika i magen bar det iväg till Coop för att handla de saker vi saknade till kvällens middag innan vi knatade hem. Väl hemma satte jag igång direkt med middagen, Spagetti och Köttfärsås som om jag får säga det själv vart suveränt god. Nu sitter jag här med en kopp kaffe, livets dryck, och ser på matchen mellan Modo och Linköping.

Inga kommentarer: