19 april 2007

Krossade rutor

Lördagmorgon i Tumba, Anna och jag bestämmer oss för att ta bilen till närmaste automattvätt då det ev skulle bli aktuellt att skjutsa hem Annas farmor under dagen. När jag närmare mig bilen tycker jag att backspegeln har en onaturlig vinkel men Anna tycker att jag inbillar mig. Väl framme vid bilen ser vi dock att det inte är frågan om inbillning, någon *censur* hade under natten roat sig med att vrida backspegeln och krossat vindrutan plus passagerarrutan fram. Kände hur ilskan bubblade upp inom mig sedan började jag fundera på om jag hade tagit med mig fronten till stereon när jag lämnad bilen igår? När jag öppnar handsfacket ser jag till min förvåning fronten liggandes. Man har med andra ord bara varit ute efter att sabotera och inte stjäla.

Vände åter till svärföräldrarnas lägenhet för att ringa polisen och göra en anmälan, de tyckte att jag skulle försöka få bilen under tak så det var något jag tog upp med Folksam när jag ringde dem, det enda de kunde erbjuda var att bogsera bilen till bärgningscentralen där bilen skulle få stå under helgen. De tyckte inte vi var något alternativ då vi behövde bilen under måndagen, bad om att få återkomma sedan avslutade jag samtalet för att leta fram en bilglasfirma som hade jour. Det var inte det lättaste men tillslut hittade jag Carglass hemsida där de på förstasidan hade ett nummer till deras jourverksamhet i Stockholm. Kände dock att jag inte var riktigt i balans för att ringa så svärmor tog på sig att ringa, de kunde ta emot bilen under dagen och fixa den antingen under dagen eller i morgon. Ringde upp Folksam och förklarade läget och de tyckte det lät som en bra idé så ville jag ha bärgning så skulle de ordna det, tackade ja till det sedan var det bara att invänta samtalet ifrån bärgningsfirman.

Efter ett litet tag kom en liten bärgningsbil som fick oss att dra lite på smilbandet, skulle den lille bogsera vår bil? Tror det var en liten specialbyggd Toyota med flak, hursom haver så var chauffören jättetrevlig och han var noga med att kolla så att det var ok med Folksam att bogsera bilen in till Södermalm med tanke på att det fanns närmare ställen. När bilen var lastad lämnade jag över försäkringspappret sedan bilnycklarna sedan tog vi farväl av bilen för att återvända till förberedelserna inför svärfars 50-års fest.

Vart en trevlig dag/kväll trots att jag hade lite svårt att släppa de här med bilen. Sista gästerna lämnade festen 01.30, då fick jag hjälp att bädda fram åt mig och Anna utav Annas mor då Anna sedan en timme ca låg däckad på hennes föräldrars säng *ler*

Söndagen var en seg dag trots att jag tog det lugnt med drickat då jag visste att det skulle kunna bli aktuellt att hämta bilen inne på Söder. 10:57 ringde de och berättade att det var grönt att hämta bilen någon gång under dagen, sa som så att jag skulle ta och vakna till och sedan återkomma om jag hade möjlighet att titta in under dagen. Efter lite frukost och slappande knatade vi; jag, Anna och hennes föräldrar, ner till Tumba station för att ta pendeln in för att hämta bilen. Åter i Tumba så parkerade vi bilen på besöksparkeringen, inte på gratisparkeringen vid skolan, för att sedan återvända till slappande läge innan det var dags att städa ur bilen. Fick hjälp med den biten utav Anna och svärmor, trots det tog det 2 timmar innan vi ansåg att vi inte kunde göra så mycket mer.

Måndagen ägnade vi åt att inhandla plastkrukor och jord på Maxi sedan startade vi hemresan.

Tisdag, lagade vi mat åt mor och far som återvände från Småland tillsammans med en glad Caesar.

Onsdag, käkade vi pizza med Maggie och far, då mor var i kyrkan, passade även på att installera Windows XP på mors burk då skivan ifrån Microsoft hade anlänt.


Torsdag, får en glad nyhet i mailen, Micro Data Technology anställer mig från och med 2 maj! Är riktigt glad över den nyheten. Firade det med klyftpotatis och helstekt fläskfilé med bea sås till, unna mig oxå lite rött till.

Inga kommentarer: