19 mars 2007

Kronisk myeloisk leukemi

Hallå

Kom på i går att jag inte har skrivit något om min sjukdom, klistrar in ett inlägg från en annan dagbok som jag skrev
tisdagen den 6 december 2005, 4 dagar efter mitt första läkarbesök i Uppsala. Under året som har gått så har det blivit några sådana resor.

Det är som det är och inte som de borde med mig men men. Det har varit en turbulent tid för mig den senaste tiden och här kommer ett försök till ett dagboksinlägg.

11 November. Morgon. Blodprov i Fagersta, skumma blåmärken på kroppen. Eftermiddag. Läkaren ringer hem vid tre tiden och pratar med min mor och ber henne hälsa till mig att hon vill ta fler prover på måndag eller tisdag på fastande mage. Anna kommer och möter mig vid projektet och berättar att läkaren ringt. Sätter min ena fot på trappan hemma när min mobilen ringer. Läkaren ringer igen. Hon vill skicka mig till V-ås akut då mina prover var helt åt skogen. Allt rasar och jag kommer faktiskt inte ihåg så mycket mer än att Maggie kom ner för att skjutsa mig, mor och Anna till familjeläkarmottagningen. Väl där berättar läkaren att hon vill att jag åker till V-ås för att utesluta Leukemi. Kväll. Allt snurrar på, det slutar med att jag blir inlagd och Anna får sova kvar.

12 November. Maggie kommer tillbaka till V-ås. Maggie stannar kvar långt in på kvällstimmarna och tar med sig Anna när hon åker, för att Caesar skulle få lite lugn och ro.

13 November Farsdag. Maggie och Anna kommer i förväg och strax därefter kommer mor & far.

14 November. Får träffa en blodläkare som säger samma sak som läkaren jag träffa i Fredags, de är ganska säkra på att det rör sig om KML men att ett benmärgsprov skulle ge definitivt besked. Man gör ett försök att ta prov på benmärgen men det misslyckas då jag spänner mig.

15 November. Resa till Uppsala för att frysa ner mina egna stamceller och plasma, får även träffa min läkare som kommer att sköta vården i Uppsala då de kommer att sammarbeta med läkaren i Västerås. Fyra timmar med en nål i ena armvecket och en i det andra.

16 November. Ögonundersökning, man hittar en liten punktblödning och jag ska återkomma om jag börjar se sämre. Nytt benmärgsprov. Drogas ner med morfin så jag minns inte ett skvatt.

17 November Hemfärd.

Fredagen den 2 december. Läkarbesök i Uppsala. Besöket gick bra. Läkaren gick igenom diagnosen sedan gjordes det lite undersökningar och sedan fick jag åka hem med en ny medecin på fickan. Gick runt lite i Uppsala och kom slutligen till ett mysigt matställe i närheten av badet som serverade fläskfilé med rödvinssky och potatisgratäng plus beasås till, mums. Besökte Maxi och lite andra butiker i Uppsala innan det var dags för hemfärd.

Tisdagen den 6 december. Ont i kroppen, en biverkning av medecinen. Tog ett varmt bad, jätte skönt.

1 kommentar:

kibit sa...

Hej hej!
satt och surfade och hittade din blogg. Har själv haft KML sedan okt 2005. känner igen din värk. Vi har med stor sannolikhet samma läkare med "Ulla". Hon är toppen, fast ofta försenad:) men det gör inget, oftast har man ju satt undan en hel dag till besöken.

Ha de gött så. kommer att titta in o läsa på din blogg framöver.