1 juli 2007

Med full lastad bil.....

Pust och stön, håller på att göra i ordning för Knytets ankomst kan man säga. En spjälsäng, bland annat, inhandlades under gårdagens tripp till Västerås tillsammans med mor & far. Med mors inköp, en videokamera, så har vi filmat äventyret. Har lyft ut madrasserna ur sängen så i skrivande stund står en madrass på balkongen och en i hallen. Bäddmadrasserna och sängkläderna ligger ute på balkongen för vädring *ler*. Med allt ute från sovrummet började vi med att dammsuga ordentligt runt och under sängen, man kommer inte åt på samma vis när madrasserna väl ligger där vilket är lite tokigt för jisses vilka husdjur vi hitta *ler*. Arbetsfördelningen såg ut som så, jag kånka och bar, dammsög medan Anna dammade och torkade golvet medan jag satt mig ner för att skriva inledningen till detta inlägg. Behövde vila kroppen kände jag efter allt bärande.......

När golvet väl torkat var det bara att montera spjälsängen innan vi började planera dagens middag, vet inte i skrivande stund var det blir för något men nått ska vi väll kunna slänga ihop.......

Som jag skrev tidigare så gjorde vi Västerås igår tillsammans med mor och far. Kom från Ringvägen vid 10.30 ca, hade tänkt att komma iväg lite tidigare men sängen höll mig i ett järngrepp *ler*. Eftersom jag hade mor och fars extra nyckel till deras bil och lägenhet så hämtade jag bilen och lastade in rullstolen innan jag ringde dem för att berätta att Saaben var redo för avfärd mot Västerås. Med far och mor i bilen bar det av. Första stoppet för dagen blev Babyproffsen, Anna hade beställt deras Baby Basic box som är helt gratis och fylld med reklam och testsaker. Mor, Anna och jag knatade in medan far och Caesar väntade i bilen. Fanns mycket att titta på så vi nöjde oss inte med att bara hämta ut boxen utan vi strosade omkring en lite stund innan vi styrde kosan mot Ikea. Då det var mycket bilar i omlopp och Onoff var vårt andra stopp så parkerade vi mellan dessa två butiker för att sedan knata (eller ja, Anna småsprang mot Ikea då Knytet hade lyckats träffa blåsan *ler*) med far i rullstolen mot Ikea. När vi alla var nöjda började vi dra oss mot Restaurangen för att se om det var möjligt att käka där, kön sa dock att vi gjorde klokt i att välja något annat matställe för dagen. Efter lite klurande bestämde vi oss för att knata till Onoff och sedan Elgiganten innan vi begav oss mot Hummelstabaren som ligger längs med E18 på väg mot Enköping. Innan vi lämnade IKEA köade vi naturligtvis för deras 5-kronors korvar, dom kan man inte bara missa. När mor,far och Anna klämt sina korvar uppsökte de toaletterna medan jag väntade vid det vi inhandlat. När Anna återvände till mig så gav jag mig ut i regnet för att hämta Saaben så att vi skulle slippa lasta in blöta kartonger och kassar i bilen. Med allt i bilen stod det klart för mig att vi hade problem, hur i hela Skåne skulle vi ta oss hem??? Vet inte vilka mått jag har tagit på spjälsängen men fel vart det i alla fall. För att vi alla skulle komma hem behövdes två platser i baksätet och där hade vi nu bara 1 och en väldigt liten halver plats *yippi kajej*. Mor såg mitt lilla problem och frågade om hon och far skulle knata ner till Onoff så kunde vi klura på vårt lilla problem medan vi gjorde de två sista affärerna ute på Hälla. Sagt och gjort, mor och far knatade till Onoff, jag och Anna tog bilen ner.

Efter att ha spanat in deras sortiment på videokameror tyckte jag att det var bäst att vi knatade över till Elgiganten, jag vet inte var det är men jag föredrar Elgiganten framför Onoff faktiskt. Mor och Anna tog plats i Saaben medan jag och far gick tvärs över parkeringarna, upp till Ikea igen för att runda byggnaden och fortsatte vidare till Elgiganten. Ni som vet hur det ser ut på Hälla och hur butikerna är placerade vet att det är en ganska bra bit, så lilla jag kände mig hurtig i regnet tillsammans med far *ler*. Blöta anslöt vi till de torra personerna i sällskapet *blink*, för att spana in sortimentet innan vi högg tag i en försäljare för lite rådgivning. När han sedan började komma in på detaljarna om hur man filmar så kallade mor till sig Anna då hon är vår egna lilla pressfotograf *ler*. När det sedan kom till de läget där mor skulle bestämma sig, lämnade vi över den processen helt till henne. Ganska så nöjda med en papperslapp i handen begav vi oss mot kassan för att sköta den tråkiga delen utav processen, innan vi gick till varuutlämningen för att hämta ut kameran. Tror mor var riktigt nöjd, hoppas det i alla fall.

Nu gick det inte att skjuta på längre, hur i hela Skåne skulle vi göra för att ta oss ut till Hummelsta med en halv plats kort??? Efter lite klurande löste vi det som så; mor fick ta över ratten medan jag klämde mig in och gjorde mig så liten som möjligt så att far skulle få så mycket plats som det bara gick, sedan fick vi lov att klämma ner stackars Caesar fram hos Anna. Den lösningen funkade bra när han var valp, alltså att ha honom fram mellan knäna på den som sitter i passagerarstolen men med åren så har Caesar växt så det var på fisens mosse att det gick. Med alla i bilen styrde vi kosan mot Hummelsta där jag, far och mor beställde in 3 grillfilé med klyftpotatis och kall het sås till medans Anna valde en klassiker, en hamburgertallrik då hon saknade tabletterna mot halsbrännan. Maten smakade mycket bra, så även deras kaffe. Så mätta och nöjda styrde vi sedan tillbaka mot Västerås för att se om Jysk och Bauhaus möjligtvis var öppet. Jysk stängde för lite mer än en timme sedan så där var vi ute försent men Bauhaus hade öppet. Far ville hålla Caesar sällskap i bilen så det blev jag, Anna och mor som knatade igenom varuhuset en snabbis. Vi hittade dock inte det vi sökte men mor som inte var på jakt efter något hittade en grön växt som hon ville ha. Efter Bauhaus väntade Maxi innan vi styrde kosan tillbaka mot Fagersta för att lasta ur våra saker på Ringvägen innan vi fortsatte mot Ejalunden för att fika tillsammans och vänta på att vi kunde ta kameran i bruk.

Efter två korta filmsnuttar för att kontrollera kamerans inställningar begav vi oss hem med kameran, då mor tyckte som så att vi skulle ta hem den för att lära oss hantera den. Väl hemma stöp vi båda i säng ganska omgående nöjda med dagens äventyr.

Söndag började med en välbehövlig sovmorgon innan vi började dona.

Ps.

Det vart Tacogratäng

400 gr Köttfärs
Tacokrydda
Vatten
Chilisås
Paprika
Rödlök
200 gr Philadelphiaost
2 dlCreme Fraichè
Riven Ost

Blanda Cremé Fraiche och Philadelphiaost. Bryn köttfärsen, tillsätt kryddan och vatten och låt det mesta utav vätskan puttra bort. Tilllsätt lite Chilisås.
Fräs, lök och paprikan.
Smörj en ugnsfast form med lite smör. Täckbotten med köttfärs, varva grönsaksfräset med såsen. Ställ in ugnen, när osten har smällt och fått fin värm är gratängen klar för servering.

Servera med nachos och en grönsallad.

Inga kommentarer: