8 juli 2007

Fika gäster

Med fars vanliga otur så var det visst en skada på ryggen efter att han ramlade ur sängen. Man hittade en ny skada på ryggen vid röntgen, som visade sig vara en kotkompression till. Spontant undrar man ju när det ska räcka? Far har sedan tidigare en kotkompression, en krossad axel, ett lårbensbrott och en spricka på bäckenet.

Fredag morron lämnade jag av Caesar hos mor efter att jag hade lämnat av Anna i Norberg, innan jag själv begav mig till jobbet. Vid 14 tiden kom mor och moster Svea till mitt jobb för att lämna av Caesar innan de begav sig mot Köping för att hälsa på far. Placerade Caesar i bilen sedan avslutade jag dagens jobb innan jag begav mig till Norberg för att plocka upp Anna, innan vi också styrde kosan mot Köping. Jisses va underbart mor och fars Saab 9000 CSE 2.0T går, lyckades få den att dra 0,76 med AC. Väl nere i Köping bytte vi av mor och Svea som åkte hem för att börja med middagen som de skulle bjuda oss på. Var kvar medans far käka sedan hjälpte jag honom på toa innan vi tacka för oss och begav oss mot Ejalunden där maten vänta. Och vilken mat sedan!! Svea lagade en supergod rätt ur Viktväktarnas kokbok med bland annat saffran, dill, kyckling, ris och kräftstjärtar. Mycket trevligt. Efter maten slog vi oss ner ute på balkongen där vi satt och språka om allt möjligt, samtidigt som Anna visade mor filmkameran. Sedan visade vi de inspelade materialet på tv:n innan vi tackade för oss. En trevlig kväll med god mat helt enkelt.

Lördagsmorgon likamed sovmorgon, Anna började inte förrens klockan 15.00. Skönt. Blev en lång och för oss båda välbehövlig sovmorgon. Caesar hade som vanligt inget emot att ligga och dra sig. Vid elva snåret ringde mor och fråga om jag hade lust att hämta henne i Köping efter att jag skjutsat Anna till Norberg vilket jag inte hade något emot så de bestämde vi. Nu tyckte vi båda att det var dags att lämna sängen så vi klev upp och gjorde oss redo för en promenad med Caesar förbi Coop Nära så att vi kunde inhandla något gott till dagens frukost/lunch. Till Caesars stora förtret så fick inte han följa med in utan vi band honom utanför. Det gick bra till en början men sedan började Caesar protestera. Anna begav sig ut medan jag slutförde handlingen. När Anna väl kom ut tittade Caesar surt på Anna, han gjorde inga glädjeskutt som han brukar göra. Anna frågade sonika vad som var fel och då gnydde han och titta surt tillbaka. Det små regnade ju. Hallå! Jag blir blöt. Han är för skön vår lilla fyrfotade vän. Kom ut ifrån Coop Nära med smörgåsbitar, dallassallad, ProViva Svartvinbär och två Billys panpizzor för att bege oss hemåt mot frukost/lunchen. Med mätta magar började vi plocka lite i lägenheten fram tills det var dags att skjutsa Anna till Norberg, innan jag styrde kosan mot Köping.

Km-visaren visade på något på 64 mil när jag satt mig i bilen och när jag och mor, efter att ha hälsat på far under några timmar, stannade vid Statoil i Fagersta så visade mätaren på 75 mil och vi fick i ca 60 liter soppa. Helt klart godkänt tycker jag. Stannade kvar hos mor för att se Sommarkrysset innan jag tackade för mig och styrde kosan mot Norberg för att hämta hem min sköna.

Söndagsmorgon och uppe med tuppen. Kom inte upp så att jag kunde äta frukost med Anna, men jag kom i alla fall upp så att jag kunde skjutsa henne. Tillbaka i Fagersta igen tog jag en skön promenad med Caesar innan frukost framför 4:ans Nyhetsmorgon väntade. Vid tolvsnåret tänkte jag ta mig en till tur med Caesar men det sket sig, det regnade så det var bara att glömma. Försökte spana efter lite recept innan jag hämta Anna men hitta inget så jag begav mig till Norberg utan handlingslista så vi fick helt enkelt åka hem och spåna innan vi begav oss mot Coop. Väl hemma ringe jag upp Ejalunden för att bjuda över mor och brorsan med familj som hade anlänt tidigare under eftermiddagen på fika. Försökte klura lite och fick fram en idé till mat som sedan ändrade sig i butiken och väl hemma igen blev det ursprungsidéen som blev dagens middag; kokt korv med potaismos. Snabbt och enkelt. Efter maten plockade vi undan de sista innför fikagästernas ankomst, sedan var vi redo för besök. Då det var Patrik, Yvonne och Jennys första besök i lägenheten blev det en "husesyn" innan vi slog oss ner framför tv:n för att visa filmsnuttarna som vi filmat med mors kamera bland annat. Blev en trevlig kväll.

Inga kommentarer: