10 juli 2007

En tur på stan och nattgäst

Jisses va våren har gått fort, vi har just nu den 10 juli och om 50 dagar är jag och Anna framme vid beräknad födelse. Redan om 36 dagar, och tidigare för den delen oxå men det hoppas jag inte, kan det börja hända saker. Skrämmande och spännande på en och samma gång.

Igår hade vi den 9 juli och då smet jag iväg en stund från jobbet på morgonen för extra kollen hos MVC och Annika, hon hade inte fått svaret på odlingen men urinprovet som Anna fick lämna visade inget märkligt vilket kändes väldigt skönt och knytets hjärta bultade och slog. Lika härligt varje gång. Blev en del prat om ditten och datten innan vi tackade för oss. Efter att ha lämnat av Anna hemma igen styrde jag kosan åter mot jobbet för att avsluta dagen.

Väl hemma igen ringde syster yster och frågade om vi ville knata med henne på byn en sväng efter att hon varit hos frisören, i väntan på att mor och patrik med familj skulle komma hem från Köping. Tackade ja till sällskapet och passade även på att bjuda henne på middag. Bestämde som så att vi skulle parkera på Lidl parkeringen och sedan ses där, eftersom det var lite tidigt när vi anlände till mötetsplatsen passade vi på att knata över till den nya tee och kaffe boden, som för övrigt en gammal klasskompis driver, för att spana in utbudet. En trevlig liten butik som vi skulle återkomma till visade det sig. Efter besöket där visade klockan att vi hade tid på oss så jag tog med mig Anna och styrde kosan mot Audio Video. Väl där inne spanade jag in Nokias nya N95, blir nog en sådan om ekonomin tillåter. Har varit inne på Sony Ericsson mobiler tidigare men jag tycker att de börjar tappa stinget. Jag mena hur tänkte man när man formgav på nya K810, uppföljaren till skönheten K800i ??? Saknar en del funktioner från min gamla SE S700i, bland annat bluetooth. När vi stått i butiken ett tag, till Annas stora glädje ;), så vart jag avbruten i mitt drägglande då syster yster undrade vart vi var. Caesar satt och spanade upp mot Coop så hon misstänkte att vi rört oss uppåt byn. Gav våran position och avslutade samtalet med orden då ses vi. När vi alla var samlade igen återvände vi till kaffe/tee butiken där Maggie och Anna sniffade teer och på kaffeblandningarna. Efter den butiken väntade bokhandeln innan vi till slut landade på ICA Centrum för att inhandla lite till dagens middag, Fläskfile i Cheddarostsås.

Tillbaka på Lidlparkeringen skiljdes vi åt igen, vi och min syster, för att sedan sammanstråla igen på parkeringen på Ringvägen. Nu var dat matlagningsdags. Anna började riva Cheddarosten och jag putsade och pepprade filéen innan jag brynde den på svag värme.

Fläskfile med cheddarostsås
Ugn: 200 grader.

Rikligt med Cheddar
Vispgrädde, mellangrädde eller Mildas 4% alternativ
Fläskfilé
Salt och peppar

Rätten serveras med:

Pasta eller klyftpotatis
Vitlöksbröd
Sallad om man så önskar.

Riv cheddarn och blanda den med 5 dl grädde.
Putsa, peppra och bryn filén.
Smörj en ugnsäker form.
Skiva filéen i lagom bitar och lägg den i formen.
Salta
Täck med såsen.

Placera mitt i ugnen, grädda i 30 min. Pass på! Såsen blir snabbt bränd så vakta noga och täck sedan med folie!
Servera!

I väntan på huvudrätten bjöd Maggie på getost och saltiner. Anna stackarn fick nöja sig med herrgårdsost *ler*. Under middagen erbjöd vi Maggie sängplats men hon nappade inte på idéen på en gång. Hur skulle hon klara sig utan sina hårvårdsprodukter??? Maggie fortsatte att klura. Efter en liten diskussion om andra världskriget, sekter, fred och krig och psykologi bland annat, djupa samtal blev det, så styrde vi kosan mot Ejalunden. Vart en trevlig kväll med ett trevligt slut. Maggie nappade på idéen att sova över då hon kom på att om hon sov i Fagersta så sparade hon 4 mil i resväg till jobbet och då kunde hon börja 06.00, tack för den syster yster.

Pigg och alert slog jag upp mina ögon, 05.05 tisdag morgon. Ok, jag överdrev sisso där 95 %, men jag var uppe i alla fall. Donade med frukosten så att den stod på bordet när Maggie och, hör och häpna Anna tillsammans med Caesar tittade ut i köket. Caesar var nog bara närvarande kroppsligt, men han var närvarande i alla fall. Jag och Maggie käkade en stadig frukost medan Anna intog en frukost light då det enligt henne var på tok för tidigt för frukost.

Efter att Maggie tackat för sig kröp jag tillbaka till sängs en stund, inte för att sova utan för att gosa med Annas härliga mage, innan jag besökte badrummet för en dusch och rakning. Ny duschad och rakad anlände jag sedan till jobbet, något så när pigg och vaken.

Nöjd med dagens insats stämplade jag ut, så småningom, för att plocka upp Anna innan vi styrde kosan mot återvinningsstationen för att tömma skuffen på Volvon på lite skräp. Liten skuff sväljer trots allt ganska mycket *pust*. Skuffen måste nämligen vara något så när tom till helgen då vi beger oss till Stockholm för att hämta hem lite babysaker. Åter på Ringvägen väntade fika och nybakad kaka. Sedan blev det middag innan vi knatade ner till Ejalunden för att överlämna mors laddare som syster yster lånat med sig till oss. Kom på den ljusa idéen att vi kunde bjuda med oss mor hem så kunde vi avnjuta Allsången tillsammans med lite fika, vilket hon inte tacka nej till. Så efter programmet skjutsade jag hem henne för att sedan knata tillbaka hem tillsammans med Caear.

Inga kommentarer: